Błędy/limity w e-mail marketingu

Utworzono: 2018-08-02
Ostatnia aktualizacja: 2020-02-04

Liczba odwiedzin posta: 1011

Dzięki Sugesterowi w łatwy i szybki sposób możesz wysyłać kampanie mailingowe do swoich klientów. To najszybsza i najskuteczniejsza metoda, aby powiadomić ich o nowościach lub promocjach. Jak zapewne zauważyłeś, czasem dzieje się tak, że w mailingu pojawiają się błędy - z tego powodu dochodzi do blokady dalszego wysyłania. W tym wpisie poruszymy najczęstsze przyczyny błędów oraz co można zrobić, aby ich uniknąć.

Ważne! Pamiętaj, że mailing można wysyłać jedynie do klientów, którzy wyrazili na to zgodę.

1. Sprawdzaj poprawność maili

Sugester przed wysłaniem mailingu nie sprawdzi, czy wpisane adresy istnieją lub są prawidłowe. Należy to zrobić samodzielnie, lub używając ogólnodostępnych programów internetowych, które pomogą w sprawdzeniu (np. https://email-checker.net/). Pamiętaj jednak, że tego typu strony nie dają 100% pewności, a takie wątpliwości najlepiej rozwieje rozmowa z klientem. Szczególnie teraz jest niezmiernie ważne, aby adresy mailowe były poprawne, gdyż wprowadziliśmy nowe limity błędu. Rodzaje błędów znajdziesz w każdej kampanii: Ustawienia > Konfiguracja e-mail marketingu > Kampanie e-mailowe > Błędy.



Limity dozwolonych błędów są nowym zabezpieczeniem przed wysyłaniem spamu, a tego typu praktyki w Sugesterze są niedozwolone i niezgodne z regulaminem. Limity dzielą się na:
  • jednorazowe - przy kampanii do 500 lub mniej odbiorców mailing zablokuje się, kiedy będzie 50 błędów (np. błędny adres). Później jest to 10% błędów (czyli np. przy wysyłce do 700 kontaktów mailing zablokuje się, kiedy będzie 70 błędów). W tym wypadku, jeśli skontaktujesz się z nami, po dokładnym sprawdzeniu będziemy mogli odblokować Ci kampanię, jest to natomiast ostrzeżenie, aby dokładnie sprawdzić adresy mailowe lub treść błędu. Treść błędu sprawdzisz w każdej kampanii. Po kliknięciu w liczbę błędów zostaniesz przeniesiony do aktywności, gdzie można dokładnie się dowiedzieć, dlaczego doszło do błędu (rodzaje błędów w dalszej części wpisu). 
  • tygodniowe - jeśli wysyłasz mailingi do maks. 2000 kontaktów, mailing zablokuje się na tydzień, jeśli będzie 100 błędów. Powyżej 2000 kontaktów jest to 5% błędów na kampanię, czyli np. przy wysyłce do 5000 kontaktów mailing zostanie zablokowany jeśli błędnych będzie 250 adresów. Jednak w tym wypadku nie będziemy w stanie odblokować Ci go ręcznie, a blokada zostanie automatycznie zdjęta po tygodniu.
Mimo że wskazane limity są zabezpieczeniem przed spamerami, nie oznacza to, że Twój mailing został zablokowany ze względu na treści spamerskie. Jeśli np. w adresach mailowych było dużo błędów, serwer odrzuci te wiadomości i już samo odrzucenie może być uznane za wysyłanie spamu (ponieważ z jakiegoś powodu nie przyjął tych maili), nawet jeśli nim nie jest. Dlatego niezmiernie ważna jest weryfikacja adresów mailowych.

2. Rodzaje błędów

Klikając w błędy zostaniesz przeniesiony do aktywności, gdzie błędy są dokładnie opisane.



Rodzaje błędów:
  • domena nie istnieje - sprawdź, czy domena w adresie jest poprawnie wpisana, literówka może sprawić, że system nie znajdzie domeny. Jeśli domena jest poprawna, to problem jest po stronie odbiorcy, a mianowicie w konfiguracjach ich domeny (serwer DNS): brak rekordu MX lub jest niepoprawny. Rekord MX jest zapisany w konfiguracjach każdej domeny, która obsługuje odbieranie poczty. Ten rekord wskazuje serwerowi nadawcy wiadomości, gdzie znajduje się serwer pocztowy odbiorcy - bez tej informacji niemożliwe jest dostarczenie wiadomości.
  • przy pierwszej wysyłce serwer odbierający wiadomość odrzucił mail, więc nasz serwer nie wysyła wiadomości ponownie na adres wcześniej odrzucony. Czyli jeśli podczas wysyłania maila na dany adres wystąpił błąd (np. adres nie istnieje, brak domeny itp.), wtedy nasz serwer doda adres odbiorcy do listy odrzuconych adresów. Spowoduje to, że nasz serwer poczty wychodzącej nie będzie nawet próbował wysyłać wiadomości na ten adres przy następnych próbach. Ma to na celu zachowanie "dobrej reputacji" naszego serwera, co wpływa na ogólną dostarczalność wiadomości. Jeśli po stronie odbiorcy problem z danym adresem zostanie rozwiązany, wtedy skontaktuj się z nami - usuniemy ten adres z listy odrzuconych.
  • w wiadomości zostały wykryte treści spamerskie - serwer odbiorcy ocenił wiadomość jako zawierającą SPAM i odrzucił ją.
  • pod daną domeną nie istnieje adres - najczęstszą przyczyną tego błędu jest literówka lub użycie polskiego znaku w adresie.
  • błąd oznacza nieprawidłowego nadawcę - np. wpisane są polskie znaki lub adres jest błędny.
  • źle skonfigurowana lub zablokowana skrzynka odbiorcy - skontaktuj się z właścicielem adresu, aby sprawdził konfigurację swojej skrzynki.
  • domena odbiorcy jest obecnie zawieszona - zdarza się tak, kiedy np. na serwerze odbiorczym adresata są prowadzone prace techniczne lub jeśli ich serwer jest przeciążony dużą liczbą wiadomości przychodzących.
  • jesteś na czarnej liście swojego odbiorcy. 
  • wiadomości zostały wysłane za szybko przez serwer. Niektóre domeny mają ograniczenia, np. Gmail ma ograniczenia czasowe; na godzinę można wysłać 20 wiadomości, na dobę 500. Jeśli wiadomości są wysyłane za szybko, mailing zostanie zablokowany. Wtedy należy mailing podzielić na mniejsze paczki.

3. Jak unikać błędów?

Najważniejsze kwestie to:
  • sprawdzanie poprawności listy adresowej przed wysłaniem mailingu
  • kontrolowanie ograniczeń czasowych i ilościowych serwera, a w przypadku ich wystąpienia podzielenie mailingu na mniejsze paczki
  • unikaj pewnych znaków/zwrotów w treści mailingu (np. super, ekstra, wiele wykrzykników!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, znaki zapytania??????? - takie zwroty, znaki interpunkcyjne mogą sprawić, że mail zostanie uznany za spam)
  • ustaw rekordy SPF - zapewnisz sobie lepszą dostarczalność (instrukcje znajdziesz w artykule Lepsza dostarczalność maili - SPF i DKIM)
  • każdy z wymienionych problemów należy zgłosić swojemu dostawcy poczty wychodzącej


Powrót


Dodaj komentarz