Pipeline i prognozowanie sprzedaży

Utworzono: 2017-02-27
Ostatnia aktualizacja: 2019-08-13

Liczba odwiedzin posta: 2892

Jeśli działalność Twojej firmy opiera się na sprzedaży produktów lub usług, jednym z niezbędnych narzędzi ukazujących proces sprzedaży jest odpowiedni raport, tzw. pipeline.

W tym artykule dowiesz się:
  • co to jest pipeline i do czego służy
  • jak stworzyć pipeline w Sugesterze
  • jak wygenerować raport na podstawie pipeline

Co to jest pipeline

Pipeline służy do zidentyfikowania początku i końca procesu sprzedaży oraz monitorowania jego etapów. Dzięki niemu jesteś w stanie jasno określić poszczególne kroki sprzedaży w Twojej firmie i ocenić realne szanse sprzedaży. Pipeline pozwala zapisać ile w danym momencie toczy się negocjacji w Twojej firmie, ocenia prawdopodobieństwo sukcesu i szacuje przybliżone dochody.

Idealnie stworzony pipeline posiada od 4 do 7 etapów. Z reguły proces sprzedaży zaczyna się od kontaktu z potencjalnym klientem, następnie przedstawiamy ofertę, negocjujemy, podpisujemy umowę i realizujemy sprzedaż. 

Tworząc pipeline, powinniśmy określić etapy (statusy), np.: kontakt, oferta, negocjacje, podpisanie umowy, realizacja. 

W Sugesterze masz możliwość tworzenia wielu pipeline'ów, w zależności chociażby od kanału sprzedaży.

Dodawanie pipeline

Aby stworzyć pipeline należy:
  • wejść w Ustawienia > Ustawienia konta > Statusy, kliknąć ikonkę  , wybrać Pipeline > Dodaj.
  • wpisać nazwę pipeline i zapisać zmiany
  • dodać poszczególne etapy-statusy do pipeline


Raport - lejek sprzedaży

Każdy ze statusów obrazuje, na jakim etapie jest sprzedaż. Jeśli przechodzisz z jednego etapu na drugi, pamiętaj o zmianie statusu. Dzięki temu będziesz mógł wygenerować raport, który w Sugesterze wygląda jak ten poniżej.
Żeby wygenerować taki raport, wystarczy wejść w zakładkę Klienci/Interesy, kliknąć  i wybrać Raporty. Następnie, w lewym górnym rogu, w polu Lejek sprzedaży wybierz pipeline, którego raport chcesz zobaczyć.



W tabeli poniżej raportu wyświetlane są kolejno informacje przydatne do weryfikacji procesu sprzedaży:

status - etap sprzedaży, przez który przechodzi interes (szansa)
procent - skuteczność procentowa na każdym etapie sprzedaży
ilość aktualna - pokazuje na jakim etapie jest aktualnie każdy z prowadzonych interesów (szans sprzedaży)
ilość sumaryczna - pokazuje łączną liczbę interesów jakie znajdowały się na danym etapie zanim przeszły do kolejnego
wartość aktualna - pokazuje realną wartość procesowanych interesów na danym etapie
wartość sumaryczna - pokazuje łączną wartość, którą można zarobić na poszczególnym etapie prowadzonej sprzedaży

Uwaga! W Sugesterze masz możliwość tworzenia wspólnych statusów dla Klientów i Interesów. Wystarczy, że wejdziesz w Ustawienia > Konfiguracja CRM i zaznaczysz checkbox Wspólne statusy dla Klientów i Interesów.


 


Powrót


Dodaj komentarz